Background and Aims Individualization of treatment with peginterferon alfa and ribavirin in patie... more Background and Aims Individualization of treatment with peginterferon alfa and ribavirin in patients with chronic hepatitis C showed benefit in controlled trials and was implemented in treatment guidelines to increase response rates and to reduce side effects and costs. However, it is unknown whether individualization was adopted in routine daily practice and whether it translated into improved outcomes. Methods From a large noninterventional cohort study, clinical and virologic response data of 10,262 HCV patients who received peginterferon alfa-2a and ribavirin between 2003-2007 and 2008-2011 were analyzed. To account for treatment individualization, a matched-pair analy-sis (2,997 matched pairs) was performed. Variation in treatment duration and dosing of riba-virin were analyzed as indicators for individualization. Results Sustained virological response (SVR) rates were similar between 2003-2007 and 2008-
Hintergrund: Studien zeigten unterschiedliche Ergebnisse in Bezug darauf, ob ein groserer Hb-Abfa... more Hintergrund: Studien zeigten unterschiedliche Ergebnisse in Bezug darauf, ob ein groserer Hb-Abfall unter Therapie mit Peginterferon/Ribavirin mit einer hoheren SVR assoziiert ist. Methode: Zur Beurteilung der med. Versorgung von cHC Patienten fuhrt der bng mit Roche eine deutschlandweite nichtinterventionelle Studie durch. Diese Analyse umfasst 4051 GT-1 Pat., die entsprechend Leitlinien behandelt wurden. Pat., die die Therapie wegen Non-Compliance oder lost to follow up beendeten, wurden ausgeschlossen. Zur maximalen Differenzierung der SVR Raten wurde mittels ROC Analyse ein optimaler Cut-off von 1,93g/dl fur den Hb-Abfall ermittelt, hier gerundet auf 2g/dl. Ergebnisse: 59% mannl., Alter 44,6J., BMI 25,4kg/m2, Zirrhose 5,3%. 15,0%, 48,3% und 36,0% der Pat. erhielten Ribavirin in den Dosierungen 800/1000/ >1000mg/d, die SVR pro RBV Dosierung betrug 53,9/47,3/45,8%. Der durchschnittliche Baseline-Hb betrug 14,8g/dl, der Hb Abfall 3,4±1,5g/dl. 21,0% der Pat. entwickelten eine Anamie (Hb 400.000 IU/ml (63,5 vs. 51,1%) und zeigten ein angangs langsamere virol. Response: RVR 23,5/27,8%; EVR 83,7/78,9%, EoTR 70,3/61,2%. Die SVR betrug 48,6% vs. 43,3%. Grafik/Tabelle zeigen die Korrelation zur RBV Startdosis. Die Abbruchraten wegen mangelndem virologischen Ansprechen und mangelnder Vertraglichkeit waren bei Pat. mit Hb-Abfall ≥2g/dl mit 16,2 vs. 20,5% und 7,1 vs. 9,6% geringer. Fazit: GT-1 Pat. mit hoherem Hb-Abfall haben haufiger den ungunstigen Pradiktor hohe Viruslast und trotzdem hohere SVR. Die Wahrscheinlichkeit einer SVR steht mit dem Hb-Abfall und weniger mit der Hohe der RBV Dosis in Relation. Die Annahme mit hoherer RBV Dosis hohere SVR zu erreichen, ist somit in Frage zu stellen.
Background: The importance of alcohol and cannabis consumption for the effectiveness of treatment... more Background: The importance of alcohol and cannabis consumption for the effectiveness of treatment of chronic hepatitis C virus (HCV) infection with direct acting antivirals (DAAs) in people on opioid substitution therapy (OST) has not been investigated in detail. Methods: We investigated sustained virological response (SVR) rates and proportion of lost to follow-up (LTFU) between OST (n = 739) and non-OST patients (n = 7008) in the German Hepatitis C-Registry (Deutsches Hepatitis C-Register, DHC-R), which is a national multicenter prospective non-interventional real-world registry. Non-OST patients comprised patients with former/current drug use (non-OST/DU; n = 1500) and patients never consuming drugs (non-OST/NDU; n = 5508). Findings: SVR 12/24 rates (intention to treat [ITT]) in patients consuming no or less than 30 g/day (women) or 40 g/day (men) were significantly higher in non-OST/NDU (range 91%-92%) vs OST patients (range 83%-86%), mainly due to significantly higher LTFU rate...
Zusammenfassung Einleitung In Deutschland sind mehr als 250 000 Patienten an einer chronischen He... more Zusammenfassung Einleitung In Deutschland sind mehr als 250 000 Patienten an einer chronischen Hepatitis C (CHC) erkrankt. Seit 2014 sind zahlreiche potente direkt antivirale Substanzen gegen HCV zugelassen worden. Ziel des Deutschen Hepatitis-C-Registers (DHC-R) ist es, die Epidemiologie und Versorgung von Patienten mit CHC abzubilden und die Effektivität und Sicherheit der neuen Behandlungsmöglichkeiten im Praxisalltag zu untersuchen. Methoden Das DHC-R ist eine prospektive, multizentrische, nicht interventionelle Registerstudie. Bundesweit sind 327 Zentren für die Dokumentation freigeschaltet. Alle in Deutschland zugelassenen Medikamente wurden im DHC-R dokumentiert. Für die aktuelle Auswertung wurden 4 Phasen unterschieden: 2/2014 bis 12/2014, 1/2015 bis 12/2015, 1/2016 bis 7/2017 und 8/2017 bis 7/2018. Ergebnisse Zwischen Februar 2014 und Juli 2018 wurden 12 170 Patienten in das Register eingeschlossen (61,3 % Männer), eine antivirale Therapie erhielten 11 268. Das Behandlungsa...
With the aging of the hepatitis C virus (HCV)-infected patient cohort and the availability of hig... more With the aging of the hepatitis C virus (HCV)-infected patient cohort and the availability of highly effective and tolerable treatment regimens, an increasing number of elderly patients are now eligible for HCV therapy. This study investigated clinical and epidemiologic characteristics of elderly HCV-infected patients as well as the effectiveness and safety of available therapies. Patients were enrolled into the German Hepatitis C Registry (DHC-R), a prospective, multicenter, real-world cohort study. Patients were treated at the discretion of the physician, and data were collected by a web-based system. Of 7133 patients who initiated treatment, 686 (9.6%) were > 70 years of age. In patients > 70 years, intent-to-treat (ITT) SVR12 was 92.6% (514/555) compared to 90.7% (4521/4985) in patients ≤ 70 years of age. Overall, adverse events (AEs) were reported in 374 (54.5%) and 3435 patients (53.3%) > 70 or ≤ 70 years of age; 7.6% (52) and 3.6% (235) in the respective age groups h...
SNPs near the interferon lambda (IFNL) 3 gene are predictors for sustained virological response (... more SNPs near the interferon lambda (IFNL) 3 gene are predictors for sustained virological response (SVR) in patients with chronic hepatitis C genotype (GT) 1. In addition, a dinucleotide frame shift in ss469415590 was described, which generates IFNL4. In this study, we compared the role of IFNL4 variants with IFNL3-(rs12979860) and IFNL3-(rs8099917) on response to pegylated (PEG)-IFN and Ribavirin (RBV) in patients with chronic hepatitis C GT2/3. We recruited 1006 patients with chronic hepatitis C and GT2/3 in a large German registry. A treatment with PEG-IFN and Ribavirin was started by 959 patients. We performed genotyping of IFNL3 (rs12979860, n = 726; rs8099917, n = 687) and of IFNL4 (ss469415590; n = 631). Both preferable IFNL3 genotypes were associated with RVR (both p<0.0001) rather than with SVR (rs12979860: p = 0.251; rs8099917: p = 0.447). Only RVR was linked to SVR in univariate and multivariate analyzes (both p<0.001). Concordance of genotyping in patients with availa...
Background and Aims Individualization of treatment with peginterferon alfa and ribavirin in patie... more Background and Aims Individualization of treatment with peginterferon alfa and ribavirin in patients with chronic hepatitis C showed benefit in controlled trials and was implemented in treatment guidelines to increase response rates and to reduce side effects and costs. However, it is unknown whether individualization was adopted in routine daily practice and whether it translated into improved outcomes. Methods From a large noninterventional cohort study, clinical and virologic response data of 10,262 HCV patients who received peginterferon alfa-2a and ribavirin between 2003-2007 and 2008-2011 were analyzed. To account for treatment individualization, a matched-pair analy-sis (2,997 matched pairs) was performed. Variation in treatment duration and dosing of riba-virin were analyzed as indicators for individualization. Results Sustained virological response (SVR) rates were similar between 2003-2007 and 2008-
Hintergrund: Studien zeigten unterschiedliche Ergebnisse in Bezug darauf, ob ein groserer Hb-Abfa... more Hintergrund: Studien zeigten unterschiedliche Ergebnisse in Bezug darauf, ob ein groserer Hb-Abfall unter Therapie mit Peginterferon/Ribavirin mit einer hoheren SVR assoziiert ist. Methode: Zur Beurteilung der med. Versorgung von cHC Patienten fuhrt der bng mit Roche eine deutschlandweite nichtinterventionelle Studie durch. Diese Analyse umfasst 4051 GT-1 Pat., die entsprechend Leitlinien behandelt wurden. Pat., die die Therapie wegen Non-Compliance oder lost to follow up beendeten, wurden ausgeschlossen. Zur maximalen Differenzierung der SVR Raten wurde mittels ROC Analyse ein optimaler Cut-off von 1,93g/dl fur den Hb-Abfall ermittelt, hier gerundet auf 2g/dl. Ergebnisse: 59% mannl., Alter 44,6J., BMI 25,4kg/m2, Zirrhose 5,3%. 15,0%, 48,3% und 36,0% der Pat. erhielten Ribavirin in den Dosierungen 800/1000/ >1000mg/d, die SVR pro RBV Dosierung betrug 53,9/47,3/45,8%. Der durchschnittliche Baseline-Hb betrug 14,8g/dl, der Hb Abfall 3,4±1,5g/dl. 21,0% der Pat. entwickelten eine Anamie (Hb 400.000 IU/ml (63,5 vs. 51,1%) und zeigten ein angangs langsamere virol. Response: RVR 23,5/27,8%; EVR 83,7/78,9%, EoTR 70,3/61,2%. Die SVR betrug 48,6% vs. 43,3%. Grafik/Tabelle zeigen die Korrelation zur RBV Startdosis. Die Abbruchraten wegen mangelndem virologischen Ansprechen und mangelnder Vertraglichkeit waren bei Pat. mit Hb-Abfall ≥2g/dl mit 16,2 vs. 20,5% und 7,1 vs. 9,6% geringer. Fazit: GT-1 Pat. mit hoherem Hb-Abfall haben haufiger den ungunstigen Pradiktor hohe Viruslast und trotzdem hohere SVR. Die Wahrscheinlichkeit einer SVR steht mit dem Hb-Abfall und weniger mit der Hohe der RBV Dosis in Relation. Die Annahme mit hoherer RBV Dosis hohere SVR zu erreichen, ist somit in Frage zu stellen.
Background: The importance of alcohol and cannabis consumption for the effectiveness of treatment... more Background: The importance of alcohol and cannabis consumption for the effectiveness of treatment of chronic hepatitis C virus (HCV) infection with direct acting antivirals (DAAs) in people on opioid substitution therapy (OST) has not been investigated in detail. Methods: We investigated sustained virological response (SVR) rates and proportion of lost to follow-up (LTFU) between OST (n = 739) and non-OST patients (n = 7008) in the German Hepatitis C-Registry (Deutsches Hepatitis C-Register, DHC-R), which is a national multicenter prospective non-interventional real-world registry. Non-OST patients comprised patients with former/current drug use (non-OST/DU; n = 1500) and patients never consuming drugs (non-OST/NDU; n = 5508). Findings: SVR 12/24 rates (intention to treat [ITT]) in patients consuming no or less than 30 g/day (women) or 40 g/day (men) were significantly higher in non-OST/NDU (range 91%-92%) vs OST patients (range 83%-86%), mainly due to significantly higher LTFU rate...
Zusammenfassung Einleitung In Deutschland sind mehr als 250 000 Patienten an einer chronischen He... more Zusammenfassung Einleitung In Deutschland sind mehr als 250 000 Patienten an einer chronischen Hepatitis C (CHC) erkrankt. Seit 2014 sind zahlreiche potente direkt antivirale Substanzen gegen HCV zugelassen worden. Ziel des Deutschen Hepatitis-C-Registers (DHC-R) ist es, die Epidemiologie und Versorgung von Patienten mit CHC abzubilden und die Effektivität und Sicherheit der neuen Behandlungsmöglichkeiten im Praxisalltag zu untersuchen. Methoden Das DHC-R ist eine prospektive, multizentrische, nicht interventionelle Registerstudie. Bundesweit sind 327 Zentren für die Dokumentation freigeschaltet. Alle in Deutschland zugelassenen Medikamente wurden im DHC-R dokumentiert. Für die aktuelle Auswertung wurden 4 Phasen unterschieden: 2/2014 bis 12/2014, 1/2015 bis 12/2015, 1/2016 bis 7/2017 und 8/2017 bis 7/2018. Ergebnisse Zwischen Februar 2014 und Juli 2018 wurden 12 170 Patienten in das Register eingeschlossen (61,3 % Männer), eine antivirale Therapie erhielten 11 268. Das Behandlungsa...
With the aging of the hepatitis C virus (HCV)-infected patient cohort and the availability of hig... more With the aging of the hepatitis C virus (HCV)-infected patient cohort and the availability of highly effective and tolerable treatment regimens, an increasing number of elderly patients are now eligible for HCV therapy. This study investigated clinical and epidemiologic characteristics of elderly HCV-infected patients as well as the effectiveness and safety of available therapies. Patients were enrolled into the German Hepatitis C Registry (DHC-R), a prospective, multicenter, real-world cohort study. Patients were treated at the discretion of the physician, and data were collected by a web-based system. Of 7133 patients who initiated treatment, 686 (9.6%) were > 70 years of age. In patients > 70 years, intent-to-treat (ITT) SVR12 was 92.6% (514/555) compared to 90.7% (4521/4985) in patients ≤ 70 years of age. Overall, adverse events (AEs) were reported in 374 (54.5%) and 3435 patients (53.3%) > 70 or ≤ 70 years of age; 7.6% (52) and 3.6% (235) in the respective age groups h...
SNPs near the interferon lambda (IFNL) 3 gene are predictors for sustained virological response (... more SNPs near the interferon lambda (IFNL) 3 gene are predictors for sustained virological response (SVR) in patients with chronic hepatitis C genotype (GT) 1. In addition, a dinucleotide frame shift in ss469415590 was described, which generates IFNL4. In this study, we compared the role of IFNL4 variants with IFNL3-(rs12979860) and IFNL3-(rs8099917) on response to pegylated (PEG)-IFN and Ribavirin (RBV) in patients with chronic hepatitis C GT2/3. We recruited 1006 patients with chronic hepatitis C and GT2/3 in a large German registry. A treatment with PEG-IFN and Ribavirin was started by 959 patients. We performed genotyping of IFNL3 (rs12979860, n = 726; rs8099917, n = 687) and of IFNL4 (ss469415590; n = 631). Both preferable IFNL3 genotypes were associated with RVR (both p<0.0001) rather than with SVR (rs12979860: p = 0.251; rs8099917: p = 0.447). Only RVR was linked to SVR in univariate and multivariate analyzes (both p<0.001). Concordance of genotyping in patients with availa...
Uploads
Papers by Klaus Böker