International journal of obesity and related metabolic disorders : journal of the International Association for the Study of Obesity, 2001
To investigate the relation between mental disorders and weight, especially obesity. Epidemiologi... more To investigate the relation between mental disorders and weight, especially obesity. Epidemiological study of mental disorders with a representative sample of young women. A total of 2064 women, age 18-25 y, living in Dresden, Germany. Verbal reports of body mass index, structured clinical interview for psychological disorders. We found an association between psychological disorders and weight. Obese women had the highest rate of mental disorders overall, and they had higher rates of all subgroups of mental disorders, although many differences were not statistically significant. Most importantly, obese women suffered from an anxiety disorder significantly more often than women who were not obese. The observed differences were independent of socioeconomic status. In young women, obesity is related to increased rates of mental disorders, most notably anxiety disorders. Future longitudinal research will have to determine the causal relationships behind this correlation.
The Arbeitskreis Angstforschung (AKA) brings together investigators active in the field of anxiet... more The Arbeitskreis Angstforschung (AKA) brings together investigators active in the field of anxiety research and representatives of anxiety disorder outpatient clinics in German speaking countries. During its regular meetings, the decision was made to develop recommendations for the assessment of anxiety disorder patients in clinical studies. A task force of experts in pharmacological and psychotherapeutic treatments established a consensus of opinion to improve standardisation and comparability of studies originating from different centres. The AKA specifically recommends the following set of variables to be collected in all studies: (1) Demographic data: age, gender, marital status, education, employment, and living situation. (2) DIAGNOSIS: diagnoses should be obtained by clinically experienced personnel with special training in the particular assessment instruments. Structured interviews, according to the current versions of the DSM or ICD classifications are recommended. Publish...
In a double-blind, placebo-controlled trial comparing alprazolam and imipramine for panic disorde... more In a double-blind, placebo-controlled trial comparing alprazolam and imipramine for panic disorder, serum analysis revealed that a substantial proportion of the patients took explicitly prohibited anxiolytic medication. Excluding these patients changed the results.
ABSTRACT Eine Panikattacke ist charakterisiert durch eine klar abgrenzbare Episode intensiver Ang... more ABSTRACT Eine Panikattacke ist charakterisiert durch eine klar abgrenzbare Episode intensiver Angst und Unbehagens, bei der mindestens vier Symptome (z. B. Palpitationen, Schwitzen, Zittern, Gefühl der Kurzatmigkeit, Angst zu sterben, Angst die Kontrolle zu verlieren oder verrückt zu werden, ► Kasten rechts) abrupt auftreten und innerhalb von 10 Minuten ihren Höhepunkt erreichen. Zu beachten ist, dass Panikattacken – unabhängig davon, dass sie das Leitsymptom der Panikstörung darstellen können – als Bestandteil aller Angststörungen, aber auch im Kontext anderer psychischer Störungen auftreten können; sie sind somit zunächst ein relativ unspezifisches psychopathologisches Merkmal für das Vorliegen einer psychischen Störung. Daher werden im DSM-IV-TR (APA, 2000) Panikattacken auch nicht als eigenständige Störung klassifiziert, sondern es werden lediglich die spezifischen Störungen klassifiziert, innerhalb derer die Panikattacken auftreten können. Dies unterstreicht, dass es darauf ankommt, differenzialdiagnostisch umfassend den Kontext und die Rahmenbedingungen des Auftretens von Panikattacken zu beurteilen, um zu einer richtigen diagnostischen Einordnung zu kommen. Praktisch bedeutet es, zunächst das Vorliegen einer Panikattacke, dann das Vorliegen einer Panikstörungund dann das Vorliegen einer Agoraphobieabzuklären.
Zusammenfassung Die Erfassung von Therapeutenverhalten ist notwendig, um verläßliche Aussagen übe... more Zusammenfassung Die Erfassung von Therapeutenverhalten ist notwendig, um verläßliche Aussagen über Wirkfaktoren des Therapieerfolgs treffen zu können. In der vorliegenden Studie wurde das Therapeutenverhalten bei einer kognitiven, einer konfrontativen und einer kombinierten Therapie von Angstanfällen mit Vermeidungsverhalten untersucht. Zu diesem Zweck wurde ein Kategoriensystem entwickelt, das die inhaltlichen Unterschiede der Therapiebedingungen und den strukturellen Aufbau der Sitzungen abbildete. Bei 45
International journal of obesity and related metabolic disorders : journal of the International Association for the Study of Obesity, 2001
To investigate the relation between mental disorders and weight, especially obesity. Epidemiologi... more To investigate the relation between mental disorders and weight, especially obesity. Epidemiological study of mental disorders with a representative sample of young women. A total of 2064 women, age 18-25 y, living in Dresden, Germany. Verbal reports of body mass index, structured clinical interview for psychological disorders. We found an association between psychological disorders and weight. Obese women had the highest rate of mental disorders overall, and they had higher rates of all subgroups of mental disorders, although many differences were not statistically significant. Most importantly, obese women suffered from an anxiety disorder significantly more often than women who were not obese. The observed differences were independent of socioeconomic status. In young women, obesity is related to increased rates of mental disorders, most notably anxiety disorders. Future longitudinal research will have to determine the causal relationships behind this correlation.
The Arbeitskreis Angstforschung (AKA) brings together investigators active in the field of anxiet... more The Arbeitskreis Angstforschung (AKA) brings together investigators active in the field of anxiety research and representatives of anxiety disorder outpatient clinics in German speaking countries. During its regular meetings, the decision was made to develop recommendations for the assessment of anxiety disorder patients in clinical studies. A task force of experts in pharmacological and psychotherapeutic treatments established a consensus of opinion to improve standardisation and comparability of studies originating from different centres. The AKA specifically recommends the following set of variables to be collected in all studies: (1) Demographic data: age, gender, marital status, education, employment, and living situation. (2) DIAGNOSIS: diagnoses should be obtained by clinically experienced personnel with special training in the particular assessment instruments. Structured interviews, according to the current versions of the DSM or ICD classifications are recommended. Publish...
In a double-blind, placebo-controlled trial comparing alprazolam and imipramine for panic disorde... more In a double-blind, placebo-controlled trial comparing alprazolam and imipramine for panic disorder, serum analysis revealed that a substantial proportion of the patients took explicitly prohibited anxiolytic medication. Excluding these patients changed the results.
ABSTRACT Eine Panikattacke ist charakterisiert durch eine klar abgrenzbare Episode intensiver Ang... more ABSTRACT Eine Panikattacke ist charakterisiert durch eine klar abgrenzbare Episode intensiver Angst und Unbehagens, bei der mindestens vier Symptome (z. B. Palpitationen, Schwitzen, Zittern, Gefühl der Kurzatmigkeit, Angst zu sterben, Angst die Kontrolle zu verlieren oder verrückt zu werden, ► Kasten rechts) abrupt auftreten und innerhalb von 10 Minuten ihren Höhepunkt erreichen. Zu beachten ist, dass Panikattacken – unabhängig davon, dass sie das Leitsymptom der Panikstörung darstellen können – als Bestandteil aller Angststörungen, aber auch im Kontext anderer psychischer Störungen auftreten können; sie sind somit zunächst ein relativ unspezifisches psychopathologisches Merkmal für das Vorliegen einer psychischen Störung. Daher werden im DSM-IV-TR (APA, 2000) Panikattacken auch nicht als eigenständige Störung klassifiziert, sondern es werden lediglich die spezifischen Störungen klassifiziert, innerhalb derer die Panikattacken auftreten können. Dies unterstreicht, dass es darauf ankommt, differenzialdiagnostisch umfassend den Kontext und die Rahmenbedingungen des Auftretens von Panikattacken zu beurteilen, um zu einer richtigen diagnostischen Einordnung zu kommen. Praktisch bedeutet es, zunächst das Vorliegen einer Panikattacke, dann das Vorliegen einer Panikstörungund dann das Vorliegen einer Agoraphobieabzuklären.
Zusammenfassung Die Erfassung von Therapeutenverhalten ist notwendig, um verläßliche Aussagen übe... more Zusammenfassung Die Erfassung von Therapeutenverhalten ist notwendig, um verläßliche Aussagen über Wirkfaktoren des Therapieerfolgs treffen zu können. In der vorliegenden Studie wurde das Therapeutenverhalten bei einer kognitiven, einer konfrontativen und einer kombinierten Therapie von Angstanfällen mit Vermeidungsverhalten untersucht. Zu diesem Zweck wurde ein Kategoriensystem entwickelt, das die inhaltlichen Unterschiede der Therapiebedingungen und den strukturellen Aufbau der Sitzungen abbildete. Bei 45
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