I am a historian of the ancient world and researched social and cultural aspects of the Roman imperial system, especially the works of Pliny the Younger, during the reign of Trajan. Supervisors: Renata Lopes Biazotto Venturini
Roman provincial administration during the Principate was not conducted from a homogeneous legisl... more Roman provincial administration during the Principate was not conducted from a homogeneous legislation that covered the whole empire. On the contrary, it was based on previous decisions and local customs. The purpose of this article is to present a discussion on the letters exchanged between Emperor Trajan and Pliny the Younger on the issues surrounding the Bithynian government. The analysis of this correspondence exposes difficulties and ambiguities of the relations of power between Rome and the peripheries of its empire.
Resumo A historiografia exige que, além de situarmos nosso objeto de estudo em seu contexto, tenh... more Resumo A historiografia exige que, além de situarmos nosso objeto de estudo em seu contexto, tenhamos consciência de que nossa escrita da história está estreitamente ligada ao nosso próprio tempo. Reflexões feitas a partir dessa ideia vêm marcando os estudos mais recentes sobre o Império Romano. Esses estudos consideram que a análise do passado não ocorre desvinculada das preocupações do presente, o que exige que o historiador esteja consciente dessa condição sob a qual está submetido para evitar o uso de ideias e conceitos sem o devido exame crítico. Assim, ressaltamos que o debate sobre a globalização atual está interagindo e transformando nosso entendimento sobre a sociedade romana, oferecendo novas formas de entendê-la a partir da crescente consciência do caráter global de nosso mundo. Diante disso, o objetivo dessa comunicação é destacar a forma como tópicos ligados aos estudos da identidade, relações de poder, resistências e trocais culturais e políticas vêm favorecendo o estudo do Império Romano como espaço de integração. Nesse sentido destacamos que a integração do mundo romano tinha uma relação de interdependência com o processo de estabelecimento do sistema imperial, baseado na estabilidade política e territorial, e na melhora do aparato administrativo e tributário, sob o qual estavam submetidos os súditos nas províncias do Império.
Resumo Em fins do século I d.C. Marco Ulpio Trajano tornou-se o governante do Império Romano. Por... more Resumo Em fins do século I d.C. Marco Ulpio Trajano tornou-se o governante do Império Romano. Por ser o primeiro provincial a alcançar tal posição é relevante o estudo do conjunto de precedentes que permitiram essa realização. Diante disso, o presente artigo busca compreender algumas relações da Hispânia, província de origem de Trajano, com Roma desde sua incorporação ao Império até a ascensão desse imperador ao poder, o que ocorreu nos últimos anos do século I d.C. O estudo entende o mundo imperial como um espaço de integração, no qual romanos e provinciais estabeleceram vínculos, relações de poder, resistências e trocas de valores com objetivos militares, econômicos e sociais que favoreceram a manutenção e reforçou o papel dirigente das elites centrais e periféricas no mundo romano, além de galvanizar o modelo do sistema imperial com base em estruturas conservadoras e oligárquicas, ou seja, com instituições características e tradicionais de Roma. O resultado da análise sobre o contexto abordado indica que, embora inicialmente inferiorizados, os provinciais foram capazes de estabelecer condições para sua expansão por meio do crescimento econômico da província e da progressiva aquisição de direitos de cidadania. Através dessas conquistas e da aproximação com os valores romanos, as elites hispânicas puderam ampliar sua participação política para além dos limites provinciais e alcançaram o acesso ao poder imperial.
O mundo mediterrâneo caracteriza-se como um espaço de profundos e variados intercâmbios ao longo ... more O mundo mediterrâneo caracteriza-se como um espaço de profundos e variados intercâmbios ao longo de sua história. As relações culturais que ali se desenvolveram foram marcadas por aproximações e distanciamentos. Para estudar esses processos são relevantes os conceitos de identidade e fronteira. Trata-se de noções interdependentes, pois a identidade, seja ela pessoal ou comunitária, constrói-se sobre múltiplos elementos culturais, ficando mais evidentes em espaços de fronteiras, sejam rígidas, ligadas a aspectos geográficos ou adaptáveis, alinhadas a elementos culturais. Nesse sentido, o objetivo dessa comunicação é discutir a identidade como construção social ocorrida em processos de inclusão e exclusão desempenhando papel importante na compreensão de comunidades e de suas atitudes no Império Romano. Da mesma forma, buscaremos apresentar a ideia de fronteira no contexto imperial, não limitado ao sentido tradicional de barreira ou limite geográfico, mas também como espaço de contatos, acessos e consensos; ambientes, tanto físicos quanto mentais, em que eram forjadas estratégias de convívio, de identidades e alteridades. A análise dessas ideias indica sua pertinência para o tema proposto, já que no caso do conceito de identidade temos o envolvimento de trocas culturais, relações de poder e negociações entre centro e periferia. Igualmente, o conceito de fronteiras também favorece essa abordagem, pois fronteiras são locais de ambiguidade e conciliações, onde ocorrem construções de identidades e reestruturação de alteridades. Ou seja, ambos os conceitos abordam questões presentes no contexto do Império Romano.
Resumo: A administração das províncias romanas não obedecia a uma legislação preestabelecida, bas... more Resumo: A administração das províncias romanas não obedecia a uma legislação preestabelecida, baseando-se em instruções, mandata, dos Césares aos governadores. Diante disso, o objetivo deste artigo é propor a análise das instruções presentes na correspondência entre o imperador Trajano e Plínio, o Jovem, relativas ao governo da Bitínia, a partir do conceito de integração no Império Romano. Abstract: The administration of the Roman provinces did not obey a pre-established legislation, being based on instructions, mandata, of the Caesars to the governors. Therefore, the purpose of this article is to propose an analysis about the instructions present in the correspondence between Trajan and Pliny the Younger concerning the government of Bithynia, from the concept of integration in the Roman Empire.
Resumo: O artigo pretende compreender os limites e as possibilidades da inserção do cristianismo ... more Resumo: O artigo pretende compreender os limites e as possibilidades da inserção do cristianismo na província romana da Bitínia a partir do estudo de duas cartas sobre os cristãos presentes na correspondência entre Plínio, o Jovem e Trajano. Para tanto, destacamos que nossa abordagem concebe o Império Romano como um espaço de integração, o que favorece o estudo de aspectos que excedem as relações do poder imperial com os seguidores dessa religião. A análise das fontes a partir dos pressupostos da historiografia recente apontou que a situação dos cristãos na província dependia, naquele período, da tolerância das comunidades judaicas e gregas, além da condescendência das autoridades romanas. Nesse contexto, tornar-se cristão era também uma forma, embora menos valorizada, de integração no mundo romano, pois o cristianismo foi uma religião que cresceu a partir das trocas culturais e das relações de poder que ocorriam entre as comunidades presentes na província. Palavras-chave: cristãos; Império Romano; integração. Roman Empire and integration: the Christians in the letters of Pliny the Younger and Trajan Abstract: The article intends to understand the limits and possibilities of the insertion of Christianity in the Roman province of Bithynia from the study of two letters about Christians present in correspondence between Pliny the Younger and Trajan. Therefore, we emphasize that our approach conceives of the Roman Empire as a space of integration, which favors the study of aspects that exceed the relations of imperial power with the followers of this religion. The analysis of the sources from the presuppositions
Durante a época do Principado a imagem do César buscava afirmar-se por meio de modelos tradiciona... more Durante a época do Principado a imagem do César buscava afirmar-se por meio de modelos tradicionalmente valorizados pela sociedade romana. Nos primeiros anos do século II d.C., quando o império atingiu sua máxima extensão graças às recentes conquistas do então imperador Trajano, os valores militares serviram como importante fator de amparo à figura desse governante. Nesse contexto, o discurso de Plínio, o Jovem, intitulado Panegírico de Trajano destaca os feitos e a postura militar do governante. Com base em uma bibliografia que aponta a importância de ideias morais e políticas fundadas nos valores ancestrais, bem como o papel da filosofia estóica na construção da imagem do príncipe ideal, este artigo pretende apontar alguns aspectos de nossa análise da narrativa de Plínio. Nela, foi fundamental o elogio das virtudes marciais de Trajano a partir do respaldado fornecido pelas noções de virtus e mos maiorum. Solidamente ligadas à tradição romana, essas ideias presentes na obra em tela visavam fornecer uma imagem de equilíbrio entre os aspectos autocráticos e militares do governante e os anseios da ordem senatorial, que buscava manter vivas as instituições republicanas sob o sistema do Principado.
Resumo: Desde a República até a queda do Império do Ocidente uma vasta diversidade humana esteve ... more Resumo: Desde a República até a queda do Império do Ocidente uma vasta diversidade humana esteve reunida sob o poder de Roma. Embora possuíssem relativa autonomia jurídica e política em âmbito local foi apenas a partir do século I d.C. que houve um gradual aumento da atuação dos provinciais na política imperial. Essa mudança de postura foi conduzida sob a tutela autocrática dos césares segundo seus interesses e em favor de sua imagem como bons governantes. Diante disso, este artigo pretende discutir aspectos da exaltação da política imperial de Trajano presentes no Panegírico de Trajano de Plínio, o Jovem, membro de um círculo político de apoio ao césar. Nessa obra, em torno da ideia moral e política de virtus e do estoicismo, Plínio constrói a imagem de Trajano como promotor da integração e da grandeza do orbis romanus. Abstract: Since the Republic to the fall of the Western Empire, a vast human diversity was reunited under the power of Rome. Although those people possessed concerning legal and political autonomy at the local level, it was just from the first century A.D. that there was a gradual increase in the activities of the provincial in the imperial policy. This change in attitude was conducted under the autocratic tutelage of the Caesars according to their interests and in favor of their image as good rulers. Thus, this article aims to discuss aspects of the exaltation of the imperial policy of Trajan as seen in the Panegyric of Trajan written by Pliny the Younger, a member of a political circle that gives support to Caesar. In this work, around the moral and political idea of virtus and the stoicism, Pliny depicts Trajan's image as a promoter of integration and the greatness of the orbis romanus.
: The ambiguity of the political system of the Principality is expressed in many ways, including ... more : The ambiguity of the political system of the Principality is expressed in many ways, including the succession system of the Caesars and the requirements to achieve the imperial power. In this sense the rise of Trajan puts on display the two issues, because it did not reach the government for a dynastic solution as had happened so far, and neither belonged to a traditional aristocratic family Urbs. Although the uniqueness of the situation can raise the idea that he had to omit their Hispanic origin should pay attention to the fact that in the period the integration of the imperial provinces broadened the possibilities for political participation. Such a framework is set out in the panegyric of Trajan Pliny the Younger, in which there clearly appears the origin of Trajan, but where is exalted and emphasized the integration of the provinces and the provincial to the ideas and Roman values.
Resumo: Durante o Principado romano as práticas e as construções políticas encontravam-se profund... more Resumo: Durante o Principado romano as práticas e as construções políticas encontravam-se profundamente marcadas pela ambiguidade. A necessidade de adequação entre o poder imperial, concentrado na mão do césar, e as tradições morais, defendidas pelo Senado, traduzia-se muitas vezes em construções marcadas por contradições e paradoxos justificadores do estabelecimento de um modus vivendi que favorecesse a acomodação dos valores antigos com a realidade política do período. O Panegírico de Trajano é um exemplo desse tipo de construção, pois nele seu autor, Plínio, o Jovem, buscou aproximar divergências de ideias em favor das práticas políticas impostas pelo regime. É dessa forma que a divinização e a religiosidade em torno do imperador Trajano são tratadas no discurso pliniano, obedecendo a uma busca de conciliação entre os diversos fatores que orbitavam a política imperial romana. Abstract: During the Roman Principate practices and political constructions they found themselves deeply marked by ambiguity. The need to fit between the imperial power, concentrated in the hand of Caesar, and moral traditions, advocated by the Senate, translated are often in buildings marked by contradictions and paradoxes justifiers establishment of a modus vivendi that would favor the accommodation of old values with political reality of the period. The Panegyric of Trajan is an example of this type of construction, because in it the author, Pliny the Younger, sought to bring divergent ideas in favor of political practices imposed by the regime. This is how the deification and religiosity around the emperor Trajan are treated in Pliny's speech, according to a search for balance between the various factors that encircled the Roman imperial policy.
The relationship between the emperors and the Senate during the time of the Principality occupy a... more The relationship between the emperors and the Senate during the time of the Principality occupy an important part of the historiographical debate on the period. Therefore, this paper addresses this issue focusing on the passage between the first and second centuries A.D., when the already established imperial system still depended on many of the republican institutions, especially those represented by the senatorial order, whose representatives, jealous of stoic philosophy of morals and traditional political ideas, as virtus and mos maiorum, contrasted and supports, ambiguously, the imperial power. Inserted in this context, the speech of Pliny the Younger, the Panegyric of Trajan offers various analysis elements of the search for balance between the Caesars and the curia. In it the author built around the Emperor Trajan's figure, the idealized image of the ruler from the senatorial optics.
This paper presents a study of the character in the tragedy Prometheus
Bound by Aeschylus. The a... more This paper presents a study of the character in the tragedy Prometheus
Bound by Aeschylus. The analysis, based on dialogic and scenic elements of the
work, objective understanding of the static situation imposed by the author to the
hero during play. Through examination of the dialogue between Prometheus and
the other characters, we sought to identify ways that Aeschylus used to characterize
the situation of the hero, especially with regard to your situation immutability of
physical and ideological. Several elements raised here point to the thesis that
Aeschylus, to emphasize the static situation of his character, sought to combine his
work on the image of Prometheus chained to speak, the hero himself and the other
characters, which accentuate this condition during the staging of piece.
In the last century of the Roman Republic a series of events
preceded the emergence of the Princ... more In the last century of the Roman Republic a series of events
preceded the emergence of the Principate. This article seeks to examine an
important question involving that time: the emergence of personal power.
Based on specialized literature on this period established a dialogue between
different information. Thus , we see that the transfer of power from oligarchs to
political and military leaders , occurred mainly between the centuries II and I
B. C., had the background motives and objectives guided by traditional
political and moral ideas which, however, were degraded in the process. We
therefore conclude that the emergence of personal power, occurred during the
late Republic was marked by a process full of contradictions in which the
ancestral values were handled according to pressing needs , being denied or
affirmed in every political circumstance that happened, remaining even after
the establishment of the Principate .
Roman provincial administration during the Principate was not conducted from a homogeneous legisl... more Roman provincial administration during the Principate was not conducted from a homogeneous legislation that covered the whole empire. On the contrary, it was based on previous decisions and local customs. The purpose of this article is to present a discussion on the letters exchanged between Emperor Trajan and Pliny the Younger on the issues surrounding the Bithynian government. The analysis of this correspondence exposes difficulties and ambiguities of the relations of power between Rome and the peripheries of its empire.
Resumo A historiografia exige que, além de situarmos nosso objeto de estudo em seu contexto, tenh... more Resumo A historiografia exige que, além de situarmos nosso objeto de estudo em seu contexto, tenhamos consciência de que nossa escrita da história está estreitamente ligada ao nosso próprio tempo. Reflexões feitas a partir dessa ideia vêm marcando os estudos mais recentes sobre o Império Romano. Esses estudos consideram que a análise do passado não ocorre desvinculada das preocupações do presente, o que exige que o historiador esteja consciente dessa condição sob a qual está submetido para evitar o uso de ideias e conceitos sem o devido exame crítico. Assim, ressaltamos que o debate sobre a globalização atual está interagindo e transformando nosso entendimento sobre a sociedade romana, oferecendo novas formas de entendê-la a partir da crescente consciência do caráter global de nosso mundo. Diante disso, o objetivo dessa comunicação é destacar a forma como tópicos ligados aos estudos da identidade, relações de poder, resistências e trocais culturais e políticas vêm favorecendo o estudo do Império Romano como espaço de integração. Nesse sentido destacamos que a integração do mundo romano tinha uma relação de interdependência com o processo de estabelecimento do sistema imperial, baseado na estabilidade política e territorial, e na melhora do aparato administrativo e tributário, sob o qual estavam submetidos os súditos nas províncias do Império.
Resumo Em fins do século I d.C. Marco Ulpio Trajano tornou-se o governante do Império Romano. Por... more Resumo Em fins do século I d.C. Marco Ulpio Trajano tornou-se o governante do Império Romano. Por ser o primeiro provincial a alcançar tal posição é relevante o estudo do conjunto de precedentes que permitiram essa realização. Diante disso, o presente artigo busca compreender algumas relações da Hispânia, província de origem de Trajano, com Roma desde sua incorporação ao Império até a ascensão desse imperador ao poder, o que ocorreu nos últimos anos do século I d.C. O estudo entende o mundo imperial como um espaço de integração, no qual romanos e provinciais estabeleceram vínculos, relações de poder, resistências e trocas de valores com objetivos militares, econômicos e sociais que favoreceram a manutenção e reforçou o papel dirigente das elites centrais e periféricas no mundo romano, além de galvanizar o modelo do sistema imperial com base em estruturas conservadoras e oligárquicas, ou seja, com instituições características e tradicionais de Roma. O resultado da análise sobre o contexto abordado indica que, embora inicialmente inferiorizados, os provinciais foram capazes de estabelecer condições para sua expansão por meio do crescimento econômico da província e da progressiva aquisição de direitos de cidadania. Através dessas conquistas e da aproximação com os valores romanos, as elites hispânicas puderam ampliar sua participação política para além dos limites provinciais e alcançaram o acesso ao poder imperial.
O mundo mediterrâneo caracteriza-se como um espaço de profundos e variados intercâmbios ao longo ... more O mundo mediterrâneo caracteriza-se como um espaço de profundos e variados intercâmbios ao longo de sua história. As relações culturais que ali se desenvolveram foram marcadas por aproximações e distanciamentos. Para estudar esses processos são relevantes os conceitos de identidade e fronteira. Trata-se de noções interdependentes, pois a identidade, seja ela pessoal ou comunitária, constrói-se sobre múltiplos elementos culturais, ficando mais evidentes em espaços de fronteiras, sejam rígidas, ligadas a aspectos geográficos ou adaptáveis, alinhadas a elementos culturais. Nesse sentido, o objetivo dessa comunicação é discutir a identidade como construção social ocorrida em processos de inclusão e exclusão desempenhando papel importante na compreensão de comunidades e de suas atitudes no Império Romano. Da mesma forma, buscaremos apresentar a ideia de fronteira no contexto imperial, não limitado ao sentido tradicional de barreira ou limite geográfico, mas também como espaço de contatos, acessos e consensos; ambientes, tanto físicos quanto mentais, em que eram forjadas estratégias de convívio, de identidades e alteridades. A análise dessas ideias indica sua pertinência para o tema proposto, já que no caso do conceito de identidade temos o envolvimento de trocas culturais, relações de poder e negociações entre centro e periferia. Igualmente, o conceito de fronteiras também favorece essa abordagem, pois fronteiras são locais de ambiguidade e conciliações, onde ocorrem construções de identidades e reestruturação de alteridades. Ou seja, ambos os conceitos abordam questões presentes no contexto do Império Romano.
Resumo: A administração das províncias romanas não obedecia a uma legislação preestabelecida, bas... more Resumo: A administração das províncias romanas não obedecia a uma legislação preestabelecida, baseando-se em instruções, mandata, dos Césares aos governadores. Diante disso, o objetivo deste artigo é propor a análise das instruções presentes na correspondência entre o imperador Trajano e Plínio, o Jovem, relativas ao governo da Bitínia, a partir do conceito de integração no Império Romano. Abstract: The administration of the Roman provinces did not obey a pre-established legislation, being based on instructions, mandata, of the Caesars to the governors. Therefore, the purpose of this article is to propose an analysis about the instructions present in the correspondence between Trajan and Pliny the Younger concerning the government of Bithynia, from the concept of integration in the Roman Empire.
Resumo: O artigo pretende compreender os limites e as possibilidades da inserção do cristianismo ... more Resumo: O artigo pretende compreender os limites e as possibilidades da inserção do cristianismo na província romana da Bitínia a partir do estudo de duas cartas sobre os cristãos presentes na correspondência entre Plínio, o Jovem e Trajano. Para tanto, destacamos que nossa abordagem concebe o Império Romano como um espaço de integração, o que favorece o estudo de aspectos que excedem as relações do poder imperial com os seguidores dessa religião. A análise das fontes a partir dos pressupostos da historiografia recente apontou que a situação dos cristãos na província dependia, naquele período, da tolerância das comunidades judaicas e gregas, além da condescendência das autoridades romanas. Nesse contexto, tornar-se cristão era também uma forma, embora menos valorizada, de integração no mundo romano, pois o cristianismo foi uma religião que cresceu a partir das trocas culturais e das relações de poder que ocorriam entre as comunidades presentes na província. Palavras-chave: cristãos; Império Romano; integração. Roman Empire and integration: the Christians in the letters of Pliny the Younger and Trajan Abstract: The article intends to understand the limits and possibilities of the insertion of Christianity in the Roman province of Bithynia from the study of two letters about Christians present in correspondence between Pliny the Younger and Trajan. Therefore, we emphasize that our approach conceives of the Roman Empire as a space of integration, which favors the study of aspects that exceed the relations of imperial power with the followers of this religion. The analysis of the sources from the presuppositions
Durante a época do Principado a imagem do César buscava afirmar-se por meio de modelos tradiciona... more Durante a época do Principado a imagem do César buscava afirmar-se por meio de modelos tradicionalmente valorizados pela sociedade romana. Nos primeiros anos do século II d.C., quando o império atingiu sua máxima extensão graças às recentes conquistas do então imperador Trajano, os valores militares serviram como importante fator de amparo à figura desse governante. Nesse contexto, o discurso de Plínio, o Jovem, intitulado Panegírico de Trajano destaca os feitos e a postura militar do governante. Com base em uma bibliografia que aponta a importância de ideias morais e políticas fundadas nos valores ancestrais, bem como o papel da filosofia estóica na construção da imagem do príncipe ideal, este artigo pretende apontar alguns aspectos de nossa análise da narrativa de Plínio. Nela, foi fundamental o elogio das virtudes marciais de Trajano a partir do respaldado fornecido pelas noções de virtus e mos maiorum. Solidamente ligadas à tradição romana, essas ideias presentes na obra em tela visavam fornecer uma imagem de equilíbrio entre os aspectos autocráticos e militares do governante e os anseios da ordem senatorial, que buscava manter vivas as instituições republicanas sob o sistema do Principado.
Resumo: Desde a República até a queda do Império do Ocidente uma vasta diversidade humana esteve ... more Resumo: Desde a República até a queda do Império do Ocidente uma vasta diversidade humana esteve reunida sob o poder de Roma. Embora possuíssem relativa autonomia jurídica e política em âmbito local foi apenas a partir do século I d.C. que houve um gradual aumento da atuação dos provinciais na política imperial. Essa mudança de postura foi conduzida sob a tutela autocrática dos césares segundo seus interesses e em favor de sua imagem como bons governantes. Diante disso, este artigo pretende discutir aspectos da exaltação da política imperial de Trajano presentes no Panegírico de Trajano de Plínio, o Jovem, membro de um círculo político de apoio ao césar. Nessa obra, em torno da ideia moral e política de virtus e do estoicismo, Plínio constrói a imagem de Trajano como promotor da integração e da grandeza do orbis romanus. Abstract: Since the Republic to the fall of the Western Empire, a vast human diversity was reunited under the power of Rome. Although those people possessed concerning legal and political autonomy at the local level, it was just from the first century A.D. that there was a gradual increase in the activities of the provincial in the imperial policy. This change in attitude was conducted under the autocratic tutelage of the Caesars according to their interests and in favor of their image as good rulers. Thus, this article aims to discuss aspects of the exaltation of the imperial policy of Trajan as seen in the Panegyric of Trajan written by Pliny the Younger, a member of a political circle that gives support to Caesar. In this work, around the moral and political idea of virtus and the stoicism, Pliny depicts Trajan's image as a promoter of integration and the greatness of the orbis romanus.
: The ambiguity of the political system of the Principality is expressed in many ways, including ... more : The ambiguity of the political system of the Principality is expressed in many ways, including the succession system of the Caesars and the requirements to achieve the imperial power. In this sense the rise of Trajan puts on display the two issues, because it did not reach the government for a dynastic solution as had happened so far, and neither belonged to a traditional aristocratic family Urbs. Although the uniqueness of the situation can raise the idea that he had to omit their Hispanic origin should pay attention to the fact that in the period the integration of the imperial provinces broadened the possibilities for political participation. Such a framework is set out in the panegyric of Trajan Pliny the Younger, in which there clearly appears the origin of Trajan, but where is exalted and emphasized the integration of the provinces and the provincial to the ideas and Roman values.
Resumo: Durante o Principado romano as práticas e as construções políticas encontravam-se profund... more Resumo: Durante o Principado romano as práticas e as construções políticas encontravam-se profundamente marcadas pela ambiguidade. A necessidade de adequação entre o poder imperial, concentrado na mão do césar, e as tradições morais, defendidas pelo Senado, traduzia-se muitas vezes em construções marcadas por contradições e paradoxos justificadores do estabelecimento de um modus vivendi que favorecesse a acomodação dos valores antigos com a realidade política do período. O Panegírico de Trajano é um exemplo desse tipo de construção, pois nele seu autor, Plínio, o Jovem, buscou aproximar divergências de ideias em favor das práticas políticas impostas pelo regime. É dessa forma que a divinização e a religiosidade em torno do imperador Trajano são tratadas no discurso pliniano, obedecendo a uma busca de conciliação entre os diversos fatores que orbitavam a política imperial romana. Abstract: During the Roman Principate practices and political constructions they found themselves deeply marked by ambiguity. The need to fit between the imperial power, concentrated in the hand of Caesar, and moral traditions, advocated by the Senate, translated are often in buildings marked by contradictions and paradoxes justifiers establishment of a modus vivendi that would favor the accommodation of old values with political reality of the period. The Panegyric of Trajan is an example of this type of construction, because in it the author, Pliny the Younger, sought to bring divergent ideas in favor of political practices imposed by the regime. This is how the deification and religiosity around the emperor Trajan are treated in Pliny's speech, according to a search for balance between the various factors that encircled the Roman imperial policy.
The relationship between the emperors and the Senate during the time of the Principality occupy a... more The relationship between the emperors and the Senate during the time of the Principality occupy an important part of the historiographical debate on the period. Therefore, this paper addresses this issue focusing on the passage between the first and second centuries A.D., when the already established imperial system still depended on many of the republican institutions, especially those represented by the senatorial order, whose representatives, jealous of stoic philosophy of morals and traditional political ideas, as virtus and mos maiorum, contrasted and supports, ambiguously, the imperial power. Inserted in this context, the speech of Pliny the Younger, the Panegyric of Trajan offers various analysis elements of the search for balance between the Caesars and the curia. In it the author built around the Emperor Trajan's figure, the idealized image of the ruler from the senatorial optics.
This paper presents a study of the character in the tragedy Prometheus
Bound by Aeschylus. The a... more This paper presents a study of the character in the tragedy Prometheus
Bound by Aeschylus. The analysis, based on dialogic and scenic elements of the
work, objective understanding of the static situation imposed by the author to the
hero during play. Through examination of the dialogue between Prometheus and
the other characters, we sought to identify ways that Aeschylus used to characterize
the situation of the hero, especially with regard to your situation immutability of
physical and ideological. Several elements raised here point to the thesis that
Aeschylus, to emphasize the static situation of his character, sought to combine his
work on the image of Prometheus chained to speak, the hero himself and the other
characters, which accentuate this condition during the staging of piece.
In the last century of the Roman Republic a series of events
preceded the emergence of the Princ... more In the last century of the Roman Republic a series of events
preceded the emergence of the Principate. This article seeks to examine an
important question involving that time: the emergence of personal power.
Based on specialized literature on this period established a dialogue between
different information. Thus , we see that the transfer of power from oligarchs to
political and military leaders , occurred mainly between the centuries II and I
B. C., had the background motives and objectives guided by traditional
political and moral ideas which, however, were degraded in the process. We
therefore conclude that the emergence of personal power, occurred during the
late Republic was marked by a process full of contradictions in which the
ancestral values were handled according to pressing needs , being denied or
affirmed in every political circumstance that happened, remaining even after
the establishment of the Principate .
Nossa pesquisa busca compreender a construção da imagem idealizada do príncipe na época do Alto I... more Nossa pesquisa busca compreender a construção da imagem idealizada do príncipe na época do Alto Império romano, especialmente durante a passagem do século I d. C. para o século II d. C. Nesse período, Plínio, o Jovem, amigo íntimo e colaborador do imperador Trajano dedicou a este governante um discurso de agradecimento denominado, posteriormente, Panegírico de Trajano. A partir desta obra, abordando especialmente as ideias morais e políticas da virtus e do mos maiorum e a filosofia estoica, pretendemos apresentar a concepção pliniana do princeps ideal, fundamentada nos valores do estoicismo e na tradição ancestral romana.
Uploads
Papers by Alex Aparecido Da Costa
Bound by Aeschylus. The analysis, based on dialogic and scenic elements of the
work, objective understanding of the static situation imposed by the author to the
hero during play. Through examination of the dialogue between Prometheus and
the other characters, we sought to identify ways that Aeschylus used to characterize
the situation of the hero, especially with regard to your situation immutability of
physical and ideological. Several elements raised here point to the thesis that
Aeschylus, to emphasize the static situation of his character, sought to combine his
work on the image of Prometheus chained to speak, the hero himself and the other
characters, which accentuate this condition during the staging of piece.
preceded the emergence of the Principate. This article seeks to examine an
important question involving that time: the emergence of personal power.
Based on specialized literature on this period established a dialogue between
different information. Thus , we see that the transfer of power from oligarchs to
political and military leaders , occurred mainly between the centuries II and I
B. C., had the background motives and objectives guided by traditional
political and moral ideas which, however, were degraded in the process. We
therefore conclude that the emergence of personal power, occurred during the
late Republic was marked by a process full of contradictions in which the
ancestral values were handled according to pressing needs , being denied or
affirmed in every political circumstance that happened, remaining even after
the establishment of the Principate .
Bound by Aeschylus. The analysis, based on dialogic and scenic elements of the
work, objective understanding of the static situation imposed by the author to the
hero during play. Through examination of the dialogue between Prometheus and
the other characters, we sought to identify ways that Aeschylus used to characterize
the situation of the hero, especially with regard to your situation immutability of
physical and ideological. Several elements raised here point to the thesis that
Aeschylus, to emphasize the static situation of his character, sought to combine his
work on the image of Prometheus chained to speak, the hero himself and the other
characters, which accentuate this condition during the staging of piece.
preceded the emergence of the Principate. This article seeks to examine an
important question involving that time: the emergence of personal power.
Based on specialized literature on this period established a dialogue between
different information. Thus , we see that the transfer of power from oligarchs to
political and military leaders , occurred mainly between the centuries II and I
B. C., had the background motives and objectives guided by traditional
political and moral ideas which, however, were degraded in the process. We
therefore conclude that the emergence of personal power, occurred during the
late Republic was marked by a process full of contradictions in which the
ancestral values were handled according to pressing needs , being denied or
affirmed in every political circumstance that happened, remaining even after
the establishment of the Principate .