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Thomas  Schramme

    Thomas Schramme

    The article highlights systematic aspects of defining disease. It focuses on three philosophical facets: the ontology, epistemology, and axiology of disease. These are illustrated by historical examples. Ontology is concerned with... more
    The article highlights systematic aspects of defining disease. It focuses on three philosophical facets: the ontology, epistemology, and axiology of disease. These are illustrated by historical examples. Ontology is concerned with existence or being. With regard to disease it focuses on issues such as the location of disease and the ontological status of specific diseases. Epistemology is concerned with theoretical aspects of knowledge. Central epistemological questions regarding disease are concerned with etiology and the role of norms. Axiology is the theory of value. In this part, the debate about whether disease is an evaluative concept is introduced. The article also addresses normative consequences of disease.
    In diesem Artikel wird argumentiert, dass die Philosophie nicht uber passende Methoden verfugt, reale politische Probleme angemessen zu analysieren. So sind die tatsachlich vorzufindenden Empfehlungen zur Losung solcher Fragen meist... more
    In diesem Artikel wird argumentiert, dass die Philosophie nicht uber passende Methoden verfugt, reale politische Probleme angemessen zu analysieren. So sind die tatsachlich vorzufindenden Empfehlungen zur Losung solcher Fragen meist trivial oder unterkomplex. Es wird geraten, zuerst geeignete Instrumentarien der angewandten bzw. konkreten Ethik zu entwickeln, bevor sich PhilosophInnen zu solch komplexen Fragen wie die der Fluchtlingspolitik ausern.
    The Concussion in Sport Group guidelines have successfully brought the attention of brain injuries to the global medical and sport research communities, and has significantly impacted brain injury-related practices and rules of... more
    The Concussion in Sport Group guidelines have successfully brought the attention of brain injuries to the global medical and sport research communities, and has significantly impacted brain injury-related practices and rules of international sport. Despite being the global repository of state-of-the-art science, diagnostic tools and guides to clinical practice, the ensuing consensus statements remain the object of ethical and sociocultural criticism. The purpose of this paper is to bring to bear a broad range of multidisciplinary challenges to the processes and products of sport-related concussion movement. We identify lacunae in scientific research and clinical guidance in relation to age, disability, gender and race. We also identify, through multidisciplinary and interdisciplinary analysis, a range of ethical problems resulting from conflicts of interest, processes of attributing expertise in sport-related concussion, unjustifiably narrow methodological control and insufficient a...
    Nudges are means to influence the will formation of people to make specific choices more likely. My focus is on nudges that are supposed to improve the health condition of individuals and populations over and above the direct prevention... more
    Nudges are means to influence the will formation of people to make specific choices more likely. My focus is on nudges that are supposed to improve the health condition of individuals and populations over and above the direct prevention of disease. I point out epistemic and moral problems with these types of nudges, which lead to my conclusion that health-enhancing nudges fail. They fail because we cannot know which choices enhance individual health—properly understood in a holistic way—and because health-enhancing nudges are often themselves bad for our health. They can be bad for our health because they assume inferior agency in their targets and accordingly regularly lead to appropriate resentment and anger—strong emotions which go along with an increased risk of health impairments. Briefly, health-enhancing nudges fail because they are based on persistent ignorance and on a presumptuous attitude.
    The paper defends the World Health Organisation (WHO) definition of health against widespread criticism. The common objections are due to a possible misinterpretation of the word complete in the descriptor of health as ‘complete physical,... more
    The paper defends the World Health Organisation (WHO) definition of health against widespread criticism. The common objections are due to a possible misinterpretation of the word complete in the descriptor of health as ‘complete physical, mental and social well-being’. Complete here does not necessarily refer to perfect well-being but can alternatively mean exhaustive well-being, that is, containing all its constitutive features. In line with the alternative reading, I argue that the WHO definition puts forward a holistic account, not a notion of perfect health. I use historical and analytical evidence to defend this interpretation. In the second part of the paper, I further investigate the two different notions of health (holistic health and perfect health). I argue that both ideas are relevant but that the holistic interpretation is more adept for political aims.
    Szasz’s legacy involves two issues in current psychiatry: First, he criticized the concept of mental illness. The DSM-5 debate shows that psychiatry still suffers from unresolved conceptual problems. The definition of the general concept... more
    Szasz’s legacy involves two issues in current psychiatry: First, he criticized the concept of mental illness. The DSM-5 debate shows that psychiatry still suffers from unresolved conceptual problems. The definition of the general concept of mental disorder remains unclear. Specific classificatory entities (e.g., autism spectrum disorder) are notoriously contested. Second, he criticized coercive psychiatric practice. Recent developments suggest an ongoing identity crisis of psychiatry as a medical institution. Psychiatry’s tasks are partly related to societal interests (e.g., dealing with dangerous persons). Two psychiatric forms of intervention are therapeutic coercion and compulsion to prevent harm to others. Whether the latter can be squared with therapeutic purposes is unclear. To justify paternalistic interventions such as therapeutic coercion is difficult. Hence, there is enormous pressure on psychiatry’s medical identity. Szasz asked the right questions, not necessarily provid...
    Jedesmal wenn ich mit Freunden über den Kosovo-Krieg der NATO diskutiert oder gar gestritten hatte, befiel mich eine lähmende Unentschiedenheit. Warum war es so schwer, eine eindeutige Haltung der Zustimmung bzw. Ablehnung gegenüber... more
    Jedesmal wenn ich mit Freunden über den Kosovo-Krieg der NATO diskutiert oder gar gestritten hatte, befiel mich eine lähmende Unentschiedenheit. Warum war es so schwer, eine eindeutige Haltung der Zustimmung bzw. Ablehnung gegenüber diesem Einsatz einzunehmen? Dieser Beitrag ist ein Versuch, das der Unbestimmtheit zugrundeliegende moralphilosophische Problem aufzuzeigen. Selbst aus der zeitlichen Entfernung und der Abstraktion von dem spezifischen Beispiel Kosovo hat sich meine Unsicherheit über eine abschließende moralische Bewertung nicht gelegt. Das liegt daran – so meine These -, daß die Situationen, in denen eine sogenannte Humanitäre Intervention (HI) erwogen wird, also solche großen Leids, das nur noch mit militärischen Mitteln beendet werden kann, uns mit einem moralischen Dilemma konfrontieren. Auf der einen Seite soll Menschen in Not geholfen werden, auf der anderen Seite soll bzw. kann dies nur noch mit militärischen Mitteln geschehen; Mitteln also, die selbst notwendiger...
    Der Fall wirkt insofern eindeutig, als zumindest das Handlungsziel festzustehen scheint. Bonnie muss Gewicht verlieren. Wie erreichen wir dieses Ziel in moralisch berechtigter Weise, also mit angemessenen Mitteln? Das bereitet uns... more
    Der Fall wirkt insofern eindeutig, als zumindest das Handlungsziel festzustehen scheint. Bonnie muss Gewicht verlieren. Wie erreichen wir dieses Ziel in moralisch berechtigter Weise, also mit angemessenen Mitteln? Das bereitet uns Kopfzerbrechen. Doch schon das Ziel ist keineswegs klar, im Gegensatz zum ersten Anschein. Warum sollte Bonnie abnehmen? Ein wichtiger Grund, der auch in der Fallbeschreibung genannt wird, lautet: Weil sie sich durch ihr hohes Gewicht und ihr Essverhalten selbst schädigt. Doch ob dies zutrifft, ist ein durchaus komplexes Problem, und der vielleicht schwerwiegendste Fehler, den man bei der ethischen Bewertung eines solchen Falls begehen kann, besteht darin, sich ausschließlich von seiner eigenen persönlichen oder professionellen Perspektive leiten zu lassen. Die Antwort auf die Frage, ob sich Bonnie selbst schadet, lautet „ja“, wenn man die medizinischen Folgen im Blick hat; „ja“, wenn man soziale Normen des Aussehens und Verhaltens zum Maßstab nimmt; „vielleicht“, wenn man Bonnies Leben insgesamt betrachtet. Nur die letztgenannte Perspektive ist aber ausschlaggebend. Insofern ist auch das eingangs genannte Handlungsziel nicht ohne Weiteres gerechtfertigt. Im Film, wie auch im wirklichen Leben, sind viele der Nachteile, die eine ungewöhnlich dicke Person erleidet, durch die äußeren Lebensumstände hervorgerufen. Bonnie wird von Kindern aus der Nachbarschaft begafft; ihr eigener Sohn Gilbert schämt sich für sie – er will nicht, dass sie als Witzfigur verschrien ist; sie kann nicht im eigenen Bett schlafen, weil ihr Schlafzimmer im nicht erreichbaren, oberen Stock des Hauses liegt; sie kann nicht allein Auto fahren. Wahrscheinlich hat sie außerdem
    The article highlights systematic aspects of defining disease. It focuses on three philosophical facets: the ontology, epistemology, and axiology of disease. These are illustrated by historical examples. Ontology is concerned with... more
    The article highlights systematic aspects of defining disease. It focuses on three philosophical facets: the ontology, epistemology, and axiology of disease. These are illustrated by historical examples. Ontology is concerned with existence or being. With regard to disease it focuses on issues such as the location of disease and the ontological status of specific diseases. Epistemology is concerned with theoretical aspects of knowledge. Central epistemological questions regarding disease are concerned with etiology and the role of norms. Axiology is the theory of value. In this part, the debate about whether disease is an evaluative concept is introduced. The article also addresses normative consequences of disease.

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